Educație pentru viața casei noastre

Marcel Ciachiris
17 iunie 2015

Istoria, indiferent de subiectul pe care îl abordează, face o descriere în timp a unor evenimente, a unor spații socio-geografice, mai nou a unor obiecte sau a unor relații interumane.

Marele numitor comun al istoriei, cu rare excepții, este omul și povestea evoluției sale descrisă prin contribuția sa la subiectul abordat, definind uneori epoci istorice distincte (a pietrei, a fierului).

Cel mai bine putem exemplifica acest lucru prin abordarea istorică a diverselor obiecte/creații pe care omul le-a inventat și dezvoltat în decursul timpului: istoria armelor, istoria uneltelor, istoria medicinei, istoria mijloacelor de transport, a cuceririi spațiului, istoria artelor, etc.

Istoria artelor este un capitol bine cunoscut și foarte studiat în întreaga lume, cu definiții și motivații riguroase pentru fiecare etapă și zonă geografică. Posibilitățile actuale de a călători și dorința de a înțelege ceea ce vedem, ne face, aproape fără să ne dăm seama, să fim tot mai apropiați de această ramură a istoriei. Din păcate, se vorbește foarte puțin de locul / spațiul pentru care au fost gândite a fi expuse și admirate aceste opere de artă și a căror evoluție a precedat apariția acestor valori: CASA – LOCUINȚA FAMILIALĂ.

Casa/locuința (indiferent de dimensiunea sau valoarea ei socială) a reprezentat spațiul de expunere și de valorificare a efortului artistic al omului. De la picturile rupestre la arta naivă și până la marile opere ale consacraților, produsele artistice au fost destinate a ne înfrumuseța și încânta existența cotidiană.

Ideea educației pentru amenajarea casei/locuinței a venit tocmai din dorința de a-i face pe copii să înțeleagă și să aprecieze corect importanța și locul LOCUINȚEI FAMILIALE în viața personală și socială, să cunoască evoluția istorică și motivațiile dezvoltării acestui important produs al minții omenești.

Vom încerca să definim locuința, să o poziționăm în timp și spațiu legând-o de alte fenomene socio-economice care au influențat evoluția omenirii.

Trecând la partea concretă a aspectelor teoretice și practice, vom avea în vedere o serie de elemente absolut necesare a fi cunoscute de un om care dorește să aibă în bagajul de cunoștințe o sumă de informații absolut necesare pentru evaluarea corectă a unei case, a spațiilor ce o compun, a materialelor folosite, a utilităților și dotărilor necesare a fi asigurate într-o casă.

Dorim să avem copii care înțeleg mai bine ce înseamnă locuința familială, să o respecte și să o aprecieze mai mult.

Toate aceste informații vor fi transmise cu un scop bine definit: asigurarea unui minim de informații și instrumente de apreciere și decizie, atunci când gândim casa ideală pentru nevoile și posibilitățile fiecăruia dintre noi. Subiectele abordate vor fi clare și vor avea dezvoltări practice ușor de abordat de către elevi. Subiectele abordate vor prezenta:

  • Așezarea unei locuințe în funcție de obiectivele familiei tale: priorități decizionale, argumente în favoarea deciziei luate, dezavantaje acceptate,
  • Proiectul unei locuințe: obligații legale, amplasare, schițe, relația cu arhitectul,
  • Construcția unei locuințe: obligații legale, materiale și tehnici de construcție, finisaje și materiale de finisaj, urmărirea construcției, recepția construcției,
  • Amenajarea unei locuințe: proiectul de amenajare, definirea destinației spațiilor și dotările aferente, stilul agreat și motivarea abordării lui, buget și termen de amenajare, relația cu arhitectul decorator și cu furnizorii,
  • Folosirea și întreținerea unei locuințe și a amenajărilor existente.

Cu siguranță nu vom avea la sfârșitul acestui curs profesori de istoria artelor, arhitecți sau designeri de interior. Nu ne-am propus acest lucru.

Dorim să avem copii care înțeleg mai bine ce înseamnă locuința familială, să o respecte și să o aprecieze mai mult. Dorim să le asigurăm un minim de cunoștințe care sa îi ajute în timp să se documenteze și să înțeleagă mai bine ce înseamnă o locuință familială. Dorim de asemenea, să știe cum să evalueze corect o ofertă în domeniul imobiliar sau ce să ceară celor care își oferă serviciile în acest domeniu. Promitem să facem acest lucru în mod plăcut și agreabil pentru elevii noștri, mai mult printr-un joc educativ, decât printr-o predare scolastică și rigidă.

Dorim să îi ajutăm să gândească corect, acolo unde foarte multă lume ia deciziile sub impulsul unor "minunate oferte" sau "chilipiruri" ori sub impulsul "trendului imobiliar" sau al "personalității". Încercăm să reducem astfel costurile sau suferințele ulterioare, unele chiar ireparabile.