Educație pentru viață

Există vreo modalitate pentru a schimba sistemul școlar din România într-un sistem mai cuprinzător, pragmatic și util pentru copiii din zilele noastre?

Silvia Moraru
13 februarie 2015

Educația este un domeniu care se bucură în România de milioane de experți cu pregătiri de o mare diversitate și provenind din toate mediile sociale. Despre educație vorbesc  îndeosebi politicienii, de regulă atunci când se apropie o campanie electorală pentru a atrage voturi. Vorbesc profesorii, de la clasele primare până la cei din Universități, cei din inspectorate sau minister, care se gândesc că mai mulți cursanți implică mai multe resurse, provenite chiar și din ademenitoare fonduri europene. Dar cel mai mult vorbesc despre educație părinții, fie că vorbesc cu alți părinți, cu cei proprii sau cu prietenii și rudele. Ei sunt cei care se gândesc cel mai mult la copii cu un interes real. Uneori cu tristețe, pentru că vocea lor de regulă nu este luată în seamă.

Despre educație vorbesc cel mai puțin sau chiar deloc elevii, care trebuie doar să se supună unor opțiuni pe care le iau alții și le impun prin curricula școlară, să-și însușească noțiuni, să obțină note bune și să fie cuminți. Dar mai este cale lungă până la afirmarea liberă a unor opțiuni, chiar și până la dobândirea unor deprinderi utile acasă și în public. Și toate acestea, în același timp în care Comisia Europeană recomandă ca obiective pentru educația elevilor aptitudini de bază ca cititul, matematica, științele, comunicarea în alte două limbi pe lângă cea maternă, dar și pe ceea ce numește ”noi cunoștințe pentru noi domenii și noi locuri de muncă”, totul fiind destinat susținerii unui program de învățare pe tot parcursul vieții.

Din păcate, cei care ar putea schimba ceva în sistemul românesc actual ridică din umeri și susțin că aici intervine rolul familiei. Astfel, faimoșii ”șapte ani de-acasă” au devenit cel puțin 14 sau chiar 18 ani.

Ne-am propus să lansăm o dezbatere cât mai largă, sprijinită mai degrabă pe fapte și propuneri concrete, decât un nou demers teoretic ca atâtea altele, axat doar pe critici directe.

Teme de reflecție pentru Educație pentru viață

  1. Educația financiară poate fi începută chiar de la gădiniță prin jocuri, mai târziu putem vorbi despre bănci, credite, piețe financiare și de capital.
  2. Putem vorbi despre comportamentul impus de regulile străzii, fie că este vorba despre simpla deplasare pe un trotuar până la cea mult mai complexă când vrem să traversăm, să conducem o mașină sau să aflăm cum putem să ne apărăm de multiplele capcane ale străzii.
  3. Mai putem să comuncăm despre… comunicare: cum, ce și cât vorbim; discurs și argumentare; vorbit în public, inclusiv în spațiul virtual.
  4. Codul bunelor maniere așteaptă să fie redescoperit și adaptat prezentului. Ce înseamnă maniere in 2015? Cum ne îmbrăcăm astfel încât să ne respectăm pe noi și pe cei din jurul nostru?
  5. Este timpul să abordăm cu delicatețe și curaj educația sanitară, inclusiv sexuală.
  6. Secolul al XXI-lea impune elemente de fabricație aditivă (știați că asta fac imprimantele 3D?), precum și tehnologii spațiale avansate, explorarea spațiului cosmic este una din prioritățile civilizației umane.
  7. Liceenii pot învăța cum se elaborează un eseu, dar și un CV sau o scrisoare de intenție în vederea înscrierii la o universitate de prestigiu.
  8. Majoratul trebuie sprijinit și cu noțiuni noi sau aprofundate despre identitatea culturală, despre relațiile și separația dintre puterile și instituțiile statului, chiar și despre relațiile dintre generații și corelația dintre libertate și responsabilitate.

Întrebări deocamdată fără răspuns

  1. Programele școlare ar fi revizuite cu respectarea normelor europene, pentru a nu se încărca inutil programul elevilor cu informații și cunoștințe care nu sunt necesare decât celor care doresc să performeze în acel domeniu?
  2. Una din cele cinci zile de școală săptămânale să fie dedicată lucrului în echipe la proiecte sau vizitelor de documentare?
  3. Am avea un curriculum mai larg la dispoziția școlii, care să le permită o mai bună personalizare a activităților didactice?
  4. Am avea un mijloc prin care specialiști de valoare să fie atrași să participe la pregătirea practică a elevilor pentru viață?

Invitație

În proiectul Educație pentru viată este implicată o echipă care crede că schimbarea în procesul de educație este necesară și posibilă. Folosim acest spațiu pentru a ne expune ideile. Te invităm și pe tine să contribui la schimbare și la o dezbatere care să aducă soluții concrete pentru nevoile elevilor. Cum ar fi să discutăm cu elevii despre alegerea prietenilor și a anturajului sau chiar despre declarația de dragoste?

Nu putem și nu ne-am propus să găsim singuri toate soluțiile. Invităm în această dezbatere părinți care au sau nu copiii la Liceul Teoretic Național. Invităm elevii care învață sau nu aici. Invităm publicul larg, căruia nu-i este indiferent procesul prin care se formează noile generații. Cu cât vom avea mai multe opinii și vom găsi împreună răspunsuri, dar și alte întrebări care ne frământă, cu atât mai bine vom ști că nu am vorbit în van despre Educația pentru viață.

În urma discuțiilor purtate cu multe persoane interesate de subiectul ”educației pentru viață” pot acum să ofer și structura proiectului nostru, o soluție completă de la grădiniță până la majorat: