Copiii aduc fericire

Cosmin Stoica
11 octombrie 2015

”Și micul prinț izbucni într-un frumos hohot de râs care m-a intrigat mult. Vreau ca nenorocirile mele să fie luate în serios.”

Revenind la minunata poveste a Micului prinț, sesizăm reacția omului ocupat la hohotul de râs al copilului.

Micul prinț râde frumos, asta înseamnă că are o veselie intrinsecă, nevinovată și calmă. Niciun stigmat al nervozității nu se regăsește în cromatica zâmbetului curat.

Ofensiva veselă a copilului provoacă indignarea omului ocupat. Astăzi, din păcate, veselia și puritatea încrâncenează. Omul mare și-a cam pierdut reflexul descrețirii frunții.

Omul ocupat este încrâncenat de probleme și poate de o supraproducție de statistică și prognoză. Din această cauză, de multe ori, transmitem anxietatea economică la copii. Paradoxal, economia este o știință a bucuriei. Nu problemele economice ne întristează ci noi întristăm adeseori acțiunea economică.

Dar să luăm un studiu de caz …

În cadrul programului Educație pentru viață, am început orele de Educație financiară la clasele mici.

Am privit lucrurile serios, statut de profesor, itemi educaționali, etc și iar etc.

Copiii au ascultat serios dar la fel de serios nu au înțeles.

Am coborât în copilăria lor.

Eu aveam manual, ei aveau gena economică în grupa sanguină. Această generație de copii are în ochii umezi frumusețea artei economice, trăită odinioară în cărțile marilor gânditori.

Eu aveam definiții pentru troc, bani și alte genuri de schimb. Copiii au făcut troc într-un joc vesel. Am făcut împreună troc de stare de bine și veselie. Am plecat luminat în abordarea economică. Veselia ameliorează criza economică din fiecare și determină gânduri bune pentru inițiativă și decizie.

I-am rugat pe copii să deseneze bancnote și monede, după modele date. Copiii au prestat corect sarcina programată, așteptând salvarea clopoțelului. Am văzut starea lor în cenușiul desenelor.

Mi-am adus aminte de libera inițiativă ca fundament al economiei, de imaginația și creativitatea care o determină. Am lăsat abordarea etatistă în cartea de istorie recentă și am deschis culoarea cenușie de la început către libera inițiativă.

I-am rugat să deseneze bancnote și monede așa cum și-ar dori ei să arate.

Au desenat, de fapt au imprimat bancnote și au bătut monede de o convertibilitate sublimă în istoria monetară.

Culorile vii, atent alese, meticulozitatea făurarului de monedă, precizia elvețiană a detaliului imprimat și portretul vesel au grăbit, parcă, procesul de trecere la o monedă puternică.

I-am rugat apoi să deseneze elementele de originalitate și securizare ale banilor.

Nu vă puteți imagina ce imaginație curată au avut, dar fiind vorba de originalitate și securitate las misterul să vă dea de gândit.

Noi, oamenii mari, cu bani mulți sau puțini, întristăm chipul nevinovat de pe bancnote. De fapt, banul este mutilat zilnic de foșnetul nervos al număratului.

Am lăsat la o parte manualul, am privit optimist pe fereastra clasei, văzând cum zicala că banii aduc fericirea dispare în trafic.

Am învățat de la minunații copii de grădiniță și școală primară că oamenii aduc fericire oricărei acțiuni economice, inclusiv banilor.

Oare mai e nevoie să căutăm dacă s-a scris sau nu despre asta sau să citim puțină economie răsfoind clipe de bucurie împreună cu copiii?!

Dragi oameni mari, hai să lăsăm calculul economic la ușa camerei copiilor!

Dragi oameni mari, jucați- vă cu copiii și veți primi soluții la multe politici anticriză!

Cred că starea de bine și veselia generează bunăstarea economică.

… pentru că, la orele de Educație financiară, am văzut cum copiii noștri aduc fericire banilor!